Sunday, April 19, 2015

Panduan Pemakanan Sihat Ibu Mengandung / Hamil

PANDUAN PEMAKANAN SIHAT IBU MENGANDUNG / HAMIL


Alhamdulillah pada petang yang indah ini (hujan), saya berkesempatan berkongsi sedikit tips dan panduan pemakanan untuk ibu mengandung supaya sihat dan ceria sepanjang tempoh kehamilan.

Semasa mengandung, kita bukan sahaja perlu meningkatkan jumlah pemakanan kita, tetapi yang lebih penting ialah apa yang kita makan. Kebiasaannya, wanita mengandung / hamil memerlukan penambahan 300 kalori/hari daripada biasa terutamanya semasa trimester terakhir di mana bayi membesar dengan cepat dan pantas. Penambahan 300 kalori sehari tersebut penting diperolehi daripada makanan yang berkhasiat supaya ia boleh menyumbang kepada pembentukan dan perkembangan bayi.


Mengapa pemakanan sihat penting semasa mengandung?

Pernahkah kita terfikir mengapa berat badan kita bertambah 10-15 kg (secara purata) semasa anda mengandung sedangkan berat bayi yang baru lahir hanya ¼ daripada itu? Walau pun ianya berbeza bagi setiap individu wanita yang mengandung, faktor-faktor di bawah menyumbang kepada pertambahan berat badan:
  • Berat bayi : 2 - 4 kg
  • Penyimpanan protein, lemak dan nutrien lain yang berlebihan : 2.75 - 3 kg
  • Penambahan kandungan darah : 1.5 – 2 kg
  • Penambahan cecair yang lain di dalam badan : 1.5 - 2kg
  • Pembesaran uterus / rahim : 0.75 – 1 kg
  • Cecair amniotik (air ketuban) : 0.75 – 1 kg
  • Pembesaran payudara : 0.75 – 1 kg
  • Plasenta (uri) : 0.5 – 0.75 kg

Selain daripada penambahan berat bayi, faktor-faktor lain juga penting untuk memastikan fisiologi ibu berubah mengikut keperluan ibu mengandung. Corak penambahan berat semasa mengandung bagi individu juga berbeza. Jika kita mula mengandung semasa berat badan berlebihan, berat anda mungkin akan turun sedikit pada awal trimester manakala penambahan akan berlaku bagi ibu yang kurus atau mengandung anak kembar.


Makanan semasa mengandung

Semasa mengandung, apa sahaja yang kita makan dan minum merupakan sumber utama nutrien bagi bayi. Pemakanan kita berkait rapat dengan kesihatan bayi sehinggakan kebanyakan doktor menasihatkan supaya tidak mengambil sebarang risiko dengan makan makanan yang berkemungkinan memudaratkan bayi seperti alkohol.
Sama ada kita mengandung atau tidak, diet yang sihat merangkumi protein, karbohidrat, lemak, vitamin, mineral dan air yang mencukupi. Jika kita mengamalkan pemakanan mengikut sistem piramid makanan, ini menunjukkan yang kita berpotensi untuk menjadi individu yang sihat.

Penting bagi ibu mengandung untuk memvariasikan makanannya bagi memperoleh semua keperluan nutrisi ibu dan bayi. Makanan yang perlu dimakan semasa mengandung ialah:
Buah-buahan dan sayur-sayuran – target untuk makan 5 hidangan sehari termasuk sebagai snek, jus dan salad.
  • Makanan berkanji – roti, nasi, pasta, ubi kentang. Banyakkan bijirin penuh (wheat, whole grain)
  • Makanan berprotein tinggi – Daging, ayam, ikan, telur, kekacang (soya). Banyakkan makan ikan sekurang-kurangnya 2 kali seminggu.
  • Makanan berkalsium tinggi – Susu, yoghurt, cheese.
  • Makanan berserat tinggi – Jadikan sayur, buah, bijirin dan kekacang sebagai makanan kegemaran kerana ia boleh mengelakkan sembelit.

Piramid Makanan

Minum banyak air dan elakkan makanan berlemak dan bergula tinggi seperti kek kerana ia mengakibatkan pertambahan berat badan berlebihan dan seterusnya meniggikan risiko mendapat kencing manis (gestational diabetes mellitus)
Jika kita sukakan snek, ambil raisin, biskut bijirin penuh, salad buah, yoghurt atau sebarang makanan bernutrisi yang lain.
Piramid makanan

Bagaimana kita tahu bahawa pemakanan anda sihat semasa mengandung?

Kunci utamanya ialah dengan mempelbagaikan pengambilan makanan dalam kumpulan yang berbeza-beza (seperti yang dicadangkan di atas) dengan jumlah yang mencukupi. Jangan risau jika mengalami alahan yang teruk dan tiada selera makan pada trimester pertama. Keadaan ini tidak akan memberikan impak yang besar kepada bayi kerana bayi akan mendapat nutrisi terdahulu daripada anda sebaik sahaja anda makan. Bagi yang mengalami alahan yang mencapai trimester kedua sehingga bersalin, pastikan tetap makan makanan berkhasiat- biar sedikit tetapi kerap. Walau pun penambahan berat badan ideal semasa mengandung yang dicadangkan ialah 10-15 kg (kebiasaannya 1.5 – 2.5 kg pada trimester pertama dan 0.25 - 0.5 kg / minggu pada trimester ke -2 dan 3), jangan hadkan diri anda. Sebaliknya, fokus pada pemakanan yang sihat dan seimbang untuk memastikan diri kita dan bayi sihat.


Makanan tambahan (supplement) untuk ibu mengandung

Di waktu kini, oleh kerana kesibukan bekerja, menguruskan aktiviti harian, amalan masakan dan pemakanan menyebabkan sukar untuk kita mendapatkan makanan berkhasiat yang cukup setiap hari.

Oleh itu, untuk saya, selain mengamalkan makanan sunnah seperti kurma, madu, habbatus sauda, pati delima, dan susu kambing, saya juga mengamalkan makanan tambahan (supplement) Set Ibu Hamil Shaklee untuk membantu menambahkan dan melengkapkan khasiat yang diperlukan untuk ibu dan bayi dalam kndungan saya sepanjang tempoh kehamilan. Semenjak mengamalkannya saya rasa bertenaga dan tidak lesu lagi. Saya juga mampu untuk berpuasa di waktu hamil. Ianya juga sesuai untuk ibu hamil yang bekerja mencari rezeki mahupun ibu hamil yang menjadi suri rumah.


Di antara makanan sunnah Nabi S.A.W
Di harap tips yang saya share ini dapat membantu ibu-ibu di luar sana yang mencari panduan pemakanan untuk ibu mengandung, untuk mendapatkan khasiat yang lengkap sepanjang tempoh kehamilan.


MENARIK UNTUK DI BACA:
1) [KLIK SINI] Makanan Sunnah dan Supplement Untuk Ibu Mengandung / Hamil

2) [KLIK SINI] Set Shakele Lengkap Untuk Ibu Mengandung / Hamil




MENARIK DI BLOG SAYA:
- DIARI SITI RUQAIYAH 313
- NUTRISI UNTUK IBU

No comments:

Post a Comment